Het gaat toch goed zo? We doen het al jaren zo? Deze uitspraken zijn je vast niet onbekend, of heb je wel eens gehoord als je wat nieuws wil invoeren binnen je bedrijf?

Dit was een antwoord wat een van mijn cliënten kreeg te horen om een verandering door te voeren die voor hem een zeer grote besparing in tijd en voor de organisatie meer marge zou opleveren. De desbetreffende directeur was meer dan 2 dagen in de week kwijt met het uitzoeken van meer- en minderwerk binnen zijn organisatie. Wanneer ik met cliënten werk kijken we samen eerst naar zijn huidige problematiek om vervolgens samen een oplossing te ontwerpen die niet alleen in zijn voordeel is maar ook in het voordeel van het geheel (lees klanten, organisatie en medewerkers).

Zijn huidige manier van werken had tot gevolg dat klanten vaak later dan het gesignaleerd werd op de hoogte worden gesteld van meer- en minderwerk. Buiten het feit dat het dubbel werk is, als eerst de ene collega het door zijn handen krijgt en daarna de ander het vervolgens mag gaan uitzoeken, de klanten ook niet altijd even blij zijn als het laat gemeld wordt. De klant heeft dan niet meer de kans om nee te zeggen of eventueel een andere voorstel te doen. Meer- en minderwerk is altijd een lastig onderwerp bij klanten, wat met met zich meebrengt dat er een zorgvuldig proces hiervoor moeten worden opgezet. Met als doel tevreden klanten, die het meerwerk graag betalen. Meer- en minderwerk is eigenlijk een 2e verkoopproces binnen je organisatie.

De oplossing die we hebben bedacht stuitte binnen de organisatie op weerstand. En het aloude excuus “Het gaat toch goed zo?” kwam langs. En dit is een interessante vraag! Onze natuurlijke reactie op een dergelijke situatie is om in de verdediging te schieten en te gaan overtuigen waarom de nieuwe oplossing beter is. Helaas is overtuigen in veel gevallen niet de oplossing. De reden dat de andere deze opwerping opgooit zit dieper dan de overtuiging “het gaat toch goed zo”, hier zit iets onder van de degene die de opwerping opgooit. Dit kan een gevoel van falen zijn of de angst om zelf iets anders te moeten doen. Als je dan probeert de ander te overtuigen druk je hem nog meer in zijn angst en zal deze persoon zich met hand en tand verdedigen.

Waarom blijven we niet bij de opvatting “het gaat toch goed zo?”. Mijn vraag zou zijn geweest; wanneer gaat iets goed? Goed, fout, slecht of beter het zijn allemaal subjectieve antwoorden die ons weinig vertellen. Wanneer gaat iets goed of slecht. Door de vraag te stellen kun je beginnen om naar een gezamenlijk beeld toe te werken wanneer iets goed is. Op deze wijze kun je betekenis met elkaar gaan geven aan goed. Is goed niet iets wat we zelf bepalen, of misschien wel de klanten en medewerkers? Door vragen te stellen gaan we open staan voor de ander zijn denkwereld. Misschien is het doorvoeren van de verandering niet de eerste prioriteit maar eerder samen opnieuw een beeld te vormen van de huidige realiteit.

Je kunt alleen aangeven of de huidige manier van werken goed of fout is je als eerst met elkaar criteria en meetbare doelen of waarden hebt gesteld. Vraag eens aan je klant of hij jouw product of service goed vindt, wat er beter zou kunnen of het werkelijk al zijn problemen oplost? Want zolang je voor jezelf (al dan niet in samenwerking met je klant of medewerkers) niet helder hebt wat je wil bereiken, is elke actie juist.

Mocht je meer vragen willen hebben die je helpen tijd te besparen, te groeien of betere resultaten te behalen, download hier de roadmap;  

Downloaden